-
مطالب روانشناسی📖 در جست و جوی معنا✨️ دانشجوی رشته روانشناسی🧠 t.me/HidenChat_Bot?start=1152535152
عضو این کانال شو و زندگیت رو نجات بده
/channel/+7Ne3usHciXxhODg0
مثل بلبل انگلیسی صحبت کن
@grobp1
درخواستpdfرایگان کتابهای روانشناسی
@ravan_book
نادیه زارعی | روانشناس
@psy_nadiehzareei
رویکردهای درمانی تخصصی روانشناسی
@psycho_approaches
طرحواره های ناسازگار دوران کودکی چیست؟
@schematherapychannel
چگونه باکودکم رفتارکنم؟
@childrentherapy
وویس کارگاههای روانشناسی
@kargahkadeh
خودشناسی خداشناسی باافکارمثبت وعرفانی
@pluosafkar
ذهن آگاهی
@zehnagaheman
صفرتاصد مشاوره کودک
@asnayibafarzandam
زندگی خورا دوباره بیافرینید
@sedayearameshezendegi
دوبیتی جانان
@jianiani
گروه خریدوفروش کتاب دست دوم
@bookklland
مهارتهای گفتگو برای همسران
@pendarcln
قصه صوتی کودک
@qessekoodak
شغل مورد نظرت رو با حقوق بالا پیدا کن 👇
@employmentbankofiran
کنکورستان ارشد و دکتری
@seniorexam
رشد سالم
@healthy_growth
کنگره ی بزرگ روانشناسی
@psychology_congress
پادکست آموزشی
@ghesse_e_shab
کتابخانه ی روانشناسی
@philosopherspsychologicalsociety
اصطلاح از دل فیلما
@englisheveryday78
پرسش های روانشناسی کنکور
@m_b_p_i
کارگاه روانشناسی
@educationorganization
درآمد دلاری از روانشناسی :
@pcoiranofficial
حالتو خوب کن
@educational_co
ریتم زندگی
@healthyrhythmoflife
روانکده ی پرشیان
@persia_foundation
اکت پیشرفته
@freeinstitute
هناسه کم
@lavinmozik
طرحواره های اولیه :
@schematherapyassembly
چاوان
@chavan0057
نگاه روشن
@look_clear
من یک روان شناس کودک هستم
@childpsychologist
دوره رایگان کنکور ارشد روانشناسی
@insightacademia
ورکشاپ های به روز
@globalallianceofscienceandart
"مجمع دیالکتیک اومانیسم" 🪽🤍
@humanistic_psychologyist
عشق جاودان
@art_healthy_living
مجم؏ ڪار گروہ آڪادمے مرهم
@globalsocietywomenpsychologists
حریم عشق
@harimmashgh
کانال طرح واره درمانی ندای مهر و امید
@nedayemehromid
ملودی عشق
@melodieshghst
روانکاوی تحلیلی
@mohammad_javad_baghshini
تحلیل داستان
@sadegh_hedayat_lp_foundation
مطالب روانشناسی
@psychologymahh
بیش فعالی و اختلالات یادگیری
@darmangarld
✧کافه پاراگراف✧
@sustainedbluebutterfly
جامعه شناسی مدرن
@iranianpsychologicalsociety
عاشقانه های من و تو
@ashghanehhaymanoto
حمایت ویژه ی مهاجرت روانشناسی :
@asianmedicalassociation
دل تنگم
@eshgeojonon
دلنوشته های شیک
@alightrain
ذهن زیبا
@zehn_ziba1
روانشناسی | راه سبز
@ravanshenasi_rahesabz
زندگی زنـــــاݜؤؤؤؤؤؤیــــي موفق
@psychodynamic
عبارات تاکیدی مثبت
@leilamaher1psychologist
زندگیت راتغییربده
@navidezendegi
روانشناس خود باشید
@roshanapsychology
ادبیات انگلیسی
@literatureenglishteacher
مشاور رایگان همسرداری فرزند پروری
@ravanshenasgoroh
تکنیک های روانشناسی
@nadidparid
اصطلاحات&گرامرانگلیسی
@hlasari
چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم
@goftemanclinic
جذب جنس مخالف بااسرارروانشناسی
@psychology_gazor
جذب روانشناس
@psycho_estekhdam
کتابهای نایاب و ممنوعه
@kabuluniversitybooks
تحلیل رایگان سوالات کنکور دکتری و ارشد
@ravantajj
🔷🔸 @TAB_O ➕
📑تو سالهای اخیر، مقالهها و محتواهای زیادی در مورد «افزایش دوپامین» منتشر شدن، از توصیههای علمی تا نسخههای سریع شبکههای اجتماعی. اگه بخوایم با نگاه علمیتر به ماجرا نگاه کنیم، دو مدل افزایش دوپامین داریم: یکی سالم و پایدار، و مورد دیگه شدید و کوتاهمدت و معمولاً ناسالم. افزایش سالم دوپامین معمولاً تو رفتارهایی مثل فعالیت بدنی، خواب کافی، تغذیه متعادل، یادگیری مهارت جدید، ارتباطات عاطفی امن و رسیدن مرحلهبهمرحله به اهداف دیده میشه. این رفتارها دوپامین رو بهتدریج و با شدت متوسط افزایش میدن، اما در عوض، سیستم پاداش و مدارهای مغز رو فرسوده نمیکنن و حتی در بلندمدت، ظرفیت مغز برای تجربه لذت و انگیزه رو تقویت میکنن. در مقابل، افزایش ناسالم دوپامین تو رفتارهایی مثل مصرف مواد، قمار، استفاده افراطی و هیجانی از شبکههای اجتماعی، خریدهای ناگهانی و پرخوری شیرینیها و فستفود رخ میده. این رفتارها موجهای تند و شدید دوپامینی ایجاد میکنن، موجهایی که بعد از فروکش کردن، نوعی خستگی، بیحالی، احساس پوچی یا نیاز به دوز بالاتر رو بهجا میگذارن. تحقیقات روی «سیستم پاداش و اعتیاد» نشون میده وقتی این مدارها با رفتارهای اعتیادی «هک» میشن، مغز بهتدریج نسبت به پاداشهای ساده و روزمره بیحس میشه و فرد برای احساس همون میزان لذت، به محرکهای قویتر نیاز پیدا میکنه. اگه بخوایم این تفاوت رو تو یه نگاه ببینیم، میتونیم اون رو اینطور خلاصه کنیم: دوپامین سالم آروم بالا میره، مدت بیشتری میمونه و به مغز فرصت میده از زندگی واقعی خوشحال بشه؛ دوپامین ناسالم بهصورت انفجاری بالا میره، خیلی سریع سقوط میکنه و مغز رو نسبت به لذتهای ساده بیحساس میکنه.
@Psychologymahh
🧠یکی از اشتباها اینه که تصور میکنیم دوپامین فقط موقعی ترشح میشه که به هدف برسیم یا جایزه بگیریم. در حالی که علوم اعصاب نشون میده اوج فعالیت سیستم دوپامین خیلی وقتها قبل از پاداشه؛ یعنی مغز وقتی انتظار یه اتفاق خوب رو داره، پیامرسانهای دوپامینی رو فعال میکنه. وقتی غذای مورد علاقت رو سفارش میدی، قبل از اینکه اولین لقمه رو بخوری، همون لحظهای که بوی غذا رو حس میکنی، دوپامین تو مدارای پاداش مغز بالا میره.
دوپامین تو موقعیتهای مختلفی بالا میره: تو مواجهه با چیزهای خوشایند مثل غذا، موسیقی، صمیمیت عاطفی، تحسین و موفقیت؛ در تجربههای جدید و یادگیری، وقتی مغز باید تصمیم بگیره یه تجربه «میارزه تکرار بشه یا نه»؛ تو فعالیتهای اعتیادآور مثل مصرف مواد، قمار، استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی یا پرخوری، که باعث جهشهای غیرطبیعی تو سطح دوپامین میشن، و حتی تو موقعیتهای استرسزا، چون مغز برای تصمیمگیری و واکنش سریع، هم به سیستم استرس و هم به سیستم پاداش نیاز داره.@Psychologymahh Читать полностью…
هیچ درختی نمیتواند تا آسمان رشد کند، مگر آنکه ریشه هایش تا دوزخ فرو رفته باشد.
-کارل گوستاو یونگ
▫️یونگ تو این جمله از دوزخ به معنیه شر یا تباهی مطلق حرف نمی زنه. منظور اون بخش هایی از وجود ماست که از اونها فرار می کنیم، اون ترس ها، خشم ها، حسادت ها، شکست ها و زخم هایی که ترجیح میدیم نبینیم. از نگاه اون، رشد واقعی فقط با تکیه بر جنبه های روشن شخصیت اتفاق نمیافته. انسانی که تنها میخواد خوب، کامل و بینقص باشه، ناخواسته بخش بزرگی از خودش رو به تاریکی میبره. اما اونچه انکار میکنه از بین نمیره تو ناخودآگاه باقی میمونه و از راه های دیگه خودش رو نشون میده. یونگ معتقد بود برای رسیدن به بلوغ روانی باید شجاعت روبهرو شدن با "سایه" رو داشت یا همون بخش هایی که دوست نداریم به اونها اعتراف کنیم. شاید ریشه های یه درخت تو تاریکی باشن اما دقیقا همون ریشه ها هستند که امکان قد کشیدن سمت آسمان رو فراهم میکنن.
@Psychologymahh
«هرآنچه تو را نمیکشد قویترت میسازد!».
نه!، این ضربالمثل زیاد در مورد من صدق نمیکند. آنچه مرا نکشت؛ دستکم ضعیفترم ساخت، چیزی که موجب مرگتان نشود، ممکن است باعث شود تا آخر عمرتان بلنگید.
-مت هیگ
@Psychologymahh
جامعه بهت یاد داده همیشه باید «بهتر» شی. ولی هیچکس نمیگه بعضی وقتا فقط «بدتر نشدن» خودش یه دستاورد بزرگه.
@Psychologymahh
5⃣فوبیای آمپول:
از ترس هایی که یکسری افراد به خصوص تو دوران کودکی با اون مواجهه شدن، میشه ترس از آمپول یا سوزن رو در نظر گرفت که برای کودکان تبدیل به ترس شدید و فوبیای آمپول میشه. ترس از آمپول، یکی از رایج ترین فوبیا های کودکانه. یکی از عوامل ایجاد کننده فوبیای آمپول تو کودکان، ترسوندن کودک با آمپول توسط والدین برای ساکت کردن کودکانه.
6⃣فوبیای خون:
کودکان ممکنه از خونریزی بخشی از اندام های خودشون یا مشاهده خونریزی دیگران ترس زیادی داشته و وحشت زده بشن که علامتی از فوبیای خون (هموفوبیا) در اونهاست. فوبیای خون در کودکان میتونه مانع انجام کاریایی مثل آزمایش خون بشه. کودکی که از خون می ترسه، موقع تماشای خون ممکنه از حال بره یا به شدت گریه و بی قراری کنه.
7⃣ترس از ارتفاع:
فوبیا یا ترس از ارتفاع (آکروفوبیا)، یکی از ترس های رایج کودکانه که می تونه جنبه بیمارگونه به خودش بگیره. کودکی که ترس از ارتفاع داره، موقع ایستادن یا قرار گرفتن روی هر چیزی که از سطح زمین بلند تره، ترسیده و کنترل خودش رو از دست میده. ترس از ارتفاع ممکنه بر اثر قرار گرفتن روی یک صندلی یا بالا رفتن از نردبان مشخص بشه.
8⃣ترس از رعد و برق:
ترس از رعد و برق (آسترافوبیا)، یکی از انوع فوبیا در کودکانه و موقع بارندگی، شنیدن صدای رعد و برق و دیدن نور اون در کودک بروز پیدا می کنه. کودکی که از رعد و برق می ترسه، موقع شنیدن صدای اون، گوش های خودش رو می گیره و در جایی قایم میشه یا ممکنه شروع به گریه و بد خلقی کنه.
9⃣فوبیای صدای بلند:
صدای بلند میتونه ترس شدیدی رو تو کودکان ایجاد کنه و موجب گریه، جیغ و بی قراری شدید اونها بشه. باعث میشه که کودک موقع شنیدن هر نوع صدای بلند، مثل داد زدن، افتادن یه وسیله سنگین و وسایل آتش بازی، از جا بپره و واکنش شدیدی رو از خودش نشون بده. این کودکان با شنیدن صدای بلند، حتی وقتی از اون آگاهی داشته باشن، ترس بسیار شدیدی نشون میدن.
0⃣1⃣فوبیای آب:
کودکی که از آب می ترسه، حموم رفتن رو دوست نداره و از رفتن داخل آب، تو محیط هایی مثل دریا یا استخر، اجتناب می کنه. کودکی که دچار فوبیای آبه، از غرق شدن تو آب ترس شدیدی داره.
علت فوبیا در کودکان، شامل موارد زیره:@Psychologymahh Читать полностью…
🧬ژنتیک: فوبیا در کودکان میتونه تحت تاثیر عامل ژنتیک باشه و مثل بسیاری از موارد دیگه، به ارث برسه. این عوامل ژنتیکی زمینه رو برای فوبیا ایجاد و یه عامل محیطی مثل مشاهده ترس مادر از سوسک، فوبیای کودک رو تقویت کنه. به نظر می رسه که ابتلای یکی از اقوام درجه یک به اختلال هراس یا فوبیا، شانس ابتلای فرزندان بعدی خانواده به فوبیا رو افزایش میده.
🏡تاثیر محیط: محیط تاثیر انکار ناپذیری بر شکل گیری فوبیا تو کودکان داره. کودکانی که تو محیط زندگی خودشون با ترس زیادی مواجه بودن و دائما درگیر اضطراب باشن، به احتمال بیشتری دچار فوبیا در زندگی خودشون میشن. رسانه هایی مثل اخبار و شبکه های مجازی نیز میتونن در ترس فوبیای کودک اثر گذار باشن، به طور مثال اخبار مربوط به گزیدگی توسط عنکبوت یا مشاهده اون باعث فوبیای عنکبوت در کودک میشه.
🩹رویداد های آسیب زا: یکی از علت های فوبیا در کودکان، رویداد های آسیب زا هستن، که در اون کودک یکبار به شدت ترسیده و این ترس در موقعیت های دیگه شبیه به همون موقعیت قبلی، در اون تکرار میشه. کودکی که مورد تنبیه قرار گرفته و باید ساعتی رو تنها در اتاقی تاریک بمونه، کودکی که توسط یه بزرگسال با پرواز ناگهانی یک پرنده مواجهه و شوکه شده باشه یا کودکی که یک آمپول بسیار دردناک رو تجربه کرده باشه، همگی ممکنه دچار فوبیا و ترس شدید بشن. این ترس شدید در کودکان باقی میمونن و باعث شکل گیری اضطراب در اونها میشن. در نتیجه کودک هنگام رویارویی دوباره با اون موقعیت، شی یا چیزی که باعث ترسش شده، مضطرب میشه.
مشاهده کودک: زمانی که کودکان در حال مشاهده یه اتفاق دلهره آور و مضطرب کننده برای دیگران باشن، ممکنه دچار فوبیا بشن. تماشای تصادف و خونریزی یا گاز گرفته شدن یه انسان توسط مار، میتونه باعث ترس شدید در کودک بشه و زمینه رو برای اختلال فوبیا در کودکان فراهم کنه. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، باید نسبت به اونچه که کودکان در تلویزیون، تلفن همراه یا در اجتماع مشاهده می کنن حساس بود و دقت لازم رو برای جلوگیری از دیدن صحنه های ترسناک، خشن و دلهره آور رو به کار گرفت.
📌فوبیا در کودکان به ترس شدید و غیر معمول کودک از یک شی، حیوان یا موقعیتی خاص میگن، که ایجاد ترس، دلهره و اضطراب شدید می کنه. فوبیا در کودکان، یکی از انواع اختلالات اضطرابی هست که معمولا تو سنین کمتر از ۱۰ سال رخ داده و حدود ۵ درصد کودکان و ۱۶ درصد نوجوانان، اون رو تو زندگی خودشون تجربه می کنن. بر خلاف بزرگسالان، کودکان متوجه غیر طبیعی بودن ترس خودشون نمیشن و این اتفاق باعث میشه تا اونها، هنگام رویارویی با موقعیت یا چیزی که از اون میترسن، احساس دلهره، نگرانی، اضطراب و ترس شدید داشته و با گریه، بی قراری، فرار یا چسبیدن به مراقبین اصلی خود واکنش نشون بدن.
فوبیا در کودکان، ممکنه به دلیل تجارب دلهره آور و ترسناکی مثل حمله و گاز گرفته شدن توسط حیوانات، مشاهده دیگران هنگام خونریزی یا شنیدن اخبار در مورد خطر سقوط آسانسور یا هواپیما، ایجاد بشه. کودکان دارای فوبیا، ممکنه موقع شنیدن اسم چیزی که از اون ترس دارن، مشاهده تصویر اون تو مجلات یا تلویزیون یا مواجهه با اون، ترس شدید خودشون رو نشون بدن. برای اینکه یه کودک مبتلا به اختلال فوبیا تشخیص داده بشه، لازمه تا ترس به مدت ۶ ماه یا بیشتر ادامه داشته باشه.@Psychologymahh Читать полностью…
📚خیلی از ما میدونیم چه گرهای توی زندگیمون داریم، اما نمیدونیم کدوم رویکرد درمانی برامون بهتره.
مثلاً ترس از «رها شدن» رو در نظر بگیرید؛ به این ترس توی هر رویکرد درمانی، به شکل کاملاً متفاوتی نگاه میشه. میخوایم از ۵ لنز مختلف به این ترس نگاه کنیم.
💡لنز تحلیلی:
در رویکرد تحلیلی، ما دنبال «چرا» هستیم. درمانگر به جای تجویز راهکار، با تو همراه میشه تا ببینی این ترس از رها شدن، چطور در لایههای ناهشیار و روابطت ریشه دوونده. اینجا ترس تو، داستانیه که از گذشته به امروزت سرایت کرده.
🎯لنز CBT:
در درمان شناختی-رفتاری، ترسِ تو نه حقیقت، بلکه یک «خطای پردازشی» دیده میشه. درمانگر کمکت میکنه ذهنِ قصه گوت رو بشناسی و یاد میگیری بین اتفاق واقعی و اون فاجعهای که ذهنت از رها شدن میسازه، تفاوت قائل بشی و منطق رو جایگزین کنی.
♟لنز طرحواره:
طرحوارهدرمانی میگه این ترس، یک «الگوی تکراری» یا یک تلهست که از بچگی همراهته. درمانگر بهت نشون میده که چطور این الگوی کهنه (مثلا طرحواره رهاشدگی) امروزت رو گروگان گرفته و کمکت میکنه این بار، واکنش متفاوتی به این تله نشون بدی.
📝لنز EFT:
اینجا قرار نیست فقط تحلیل کنی؛ قراره «حس» کنی. رویکرد هیجانمدار میپرسه: زیر این ترس، چه نیازِ پاسخدادهنشدهای پنهان شده؟ تنهایی؟ نیاز به دیده شدن؟ درمانگر کمکت میکنه از سطحِ ترس عبور کنی، چیزی که زیرشه رو بفهمی و به امنیت درونی برسی.
✨لنز ACT:
در ACT، هدفِ ما از بین بردنِ ترس نیست. اینجا یاد میگیری که «ترس از رها شدن» ممکنه مثل یک پارازیت همیشه حضور داشته باشه، اما نباید فرمانِ زندگیت رو به دست بگیره. اینجا یاد میگیری با وجود این فکر، چطور بر اساس ارزشهات زندگی کنی، نه بر اساسِ ترسهات.
💭درنهایت، هیچ رویکردی برتر از اون یکی نیست. بهبودی زمانی رخ میده که رویکرد درست در زمان درست انتخاب بشه. اثرگذاری درمان، به همین تناسب دقیق بستگی داره.
@Psychologymahh
📝چرا وقتی استرسی داریم روده و معدهمون بهم میریزه:
بدن مکانیزم خیلی جالبی داره. هورمون کورتیزول در شرایط عادی یه ضدالتهابه و تو استرسهای حاد وقتی به صورت کوتاهمدت بالا میره، التهاب رو میخوابونه و کمک میکنه بدن سریعتر کنترلش رو پس بگیره و کارش رو ادامه بده اما وقتی استرس مزمن میشه و کورتیزول به مدت طولانیتری بالا میمونه و بدن وارد فاز بقا میشه، یه اتفاق متناقضی میفته و اون هم اینکه؛ درست مثل پدیده مقاومت انسولین که بدن دیگه به انسولین خوب جواب نمیده، بدن به اثر ضدالتهابی کورتیزول خوب جواب نمیده و التهاب بدن شروع میکنه به بیشتر شدن. تو این حالت، اون چیزی که تو کوتاه مدت واسه ما مفید بود، بعد از یه مدت دشمن ما میشه و با بالا رفتن التهاب، بدن تحت استرس شروع میکنه به تغییر دادن اولویتبندی منابع و در نتیجه اون بدن به جای آروم موندن و تمرکز روی چیزهایی که برای قویتر شدن نیاز داریم، رو چیزهایی تمرکز میکنه که فکر میکنه واسه زنده موندن نیازه و یکی از اون جاهایی که تمرکز ازش برداشته میشه، روند هاضمه و روده و معده ماست. این مدلی که بدن ما میدونه که وقتی بقای ما در معرض خطره، نیازی نیست اون غذا رو فورا هضم کنه. در نتیجه استرس، تمرکز رو از دستگاه گوارش برمیداره و میبره جایی میذاره که بتونه نجاتت بده. تو این مسیر ما میتونیم بدون هضم مواد غذایی تا چند ساعت یا چند روز هم بدون مشکل پیش بریم. پس وقتی به مدت طولانی تمرکز بدن از دستگاه هاضمه برداشته بشه، کم کم مشکلاتی گوارشی مثل نفخ، یبوست و IBS یا روده تحریک پذیر سر و کلهش پیدا میشه و وقتی خون و اکسیژن کمتری به معده برسه، دیواره محافظ معده شروع میکنه به ضعیف شدن و عوارضی مثل زخم معده ایجاد میشن. خیلی از دل دردها، درد نگران بودن طولانیه و روده، یکی از صادقترین مترجمهای استرسه. در نتیجه؛ استرس بالاخره از یه جای بدن میزنه بیرون و باید فکری به حالش کرد.
@Psychologymahh
📌ویکتور فرانکل روانپزشک و عصب شناس یهودی اتریشی کسیه که از چند اردوگاه کار اجباری زنده بیرون اومده. اون بعدها کتابی نوشت به نام انسان در جستجوی معنا "Man's Search for Meaning" تا به دنیا نشون بده تو تاریک ترین روزها هم میشه نور امیدو روشن نگه داشت و یه حرف ساده اما عمیق زد: آدمها با «معنا» زنده میمونن، نه با پول، نه با لذت و نه با شهرت. معنا از سه راه میاد: چیزی خلق کن، چیزی رو عمیق تجربه کن (عشق، طبیعت، هنر…)، یا اگر رنجی هست، با عزت تحملش کن.
📌اون تو کتاب انسان در جستجوی معنا میگه "همهچیز را میتوان از انسان گرفت، جز یک چیز: آخرین آزادیاش؛ آزادی انتخاب نگرش در هر شرایطی. قدرت درونی او برای انتخاب واکنش، اینکه تسلیم شود یا امیدوار بماند، قربانی بماند یا معنا بیافریند را هیچکس نمیتواند از او بگیرد."
"وقتی بیرون خارج از کنترل توئه، اون چیزی که میمونه اینه که درونت چطور فرو نریزه."
@Psychologymahh
ما دوام آوردیم، عجیب دوام آوردیم. اما فرق بود میان دوام آوردن ما و دوام آوردن آدم های دیگر. فرق بود میان رسیدن ما و رسیدن آدم های دیگر. که جایی که آنان راه میرفتند، ما میدویدیم، جایی که آنها میدویدند، ما سینه خیز میرفتیم. آنان برای رشد و رفاه میجنگیدند و ما برای بقا. تمام مردم جهان زندگی میکردند، و ما فقط داشتیم زنده می ماندیم.
-سمفونی مردگان
@Psychologymahh
📝سوگ فقط غمِ رفتن نیست. مغز نبودِ عزیز رو مثل از دست دادن بخشی از خودش تجربه میکنه. بخشی که هیچ چیز جایگزینش نمیشه. درواقع سیستم دلبستگی فرو میریزه. انگار تیکه ای از هویتت جدا میشه و مغز تا مدت ها تلاش میکنه جای خالیش رو بفهمه نه پر کنه. وقتی عزیزیو از دست میدیم فقط یه آدم رو از دست نمیدیم، ما حس امنیت، تدوام و پیش بینی پذیری جهان رو هم از دست میدیم. در نظریه دلبستگی جان بالبی گفته میشه که انسان وقتی پیوند عاطفی مهمش قطع میشه، سیستم بقا فعال میشه. و یکی از واکنش های اولیه سیستم بقا، اعتراض و خشمه. این خشم گاهی به خدا جهت پیدا میکنه. چون خدا در ذهن اون شخص نمایندهی "قدرت مطلق و کنترل کننده جهانه". پس ذهن میگه: اگه اون قادر بوده و جلوگیری نکرده پس مقصره.
@Psychologymahh
🎥انیمیشن کوتاه VIBRANTEA
گاهی اوقات ذهن برای محافظت، وارد بیحسی هیجانی میشه و دنیا خاکستری به نظر میرسه. تو این حالت، انتظار برای یه تغییر بزرگ لازم نیست، گاهی اوقات فقط یه تجربه تازه، یه محیط جدید یا یه اتفاق کوچیک میتونه دوباره سیستم هیجانی رو فعال کنه.
@Psychologymahh
📬وقتی کسی برای مدت طولانی زیر فشار شدید روحی، استرس مداوم یا احساس ناامنی زندگی میکنه، بدن و ذهنش نمیتونن همیشه در حالت آمادهباش و «جنگ و گریز» بمونن. این وضعیت انرژی زیادی میگیره و اگه ادامه پیدا کنه، آدم رو کاملاً فرسوده میکنه. برای همین، بعد از مدتی سیستم عصبی انگار تصمیم میگیره ترمز بکشه. به جای اینکه همچنان بجنگه یا فرار کنه، وارد حالت دیگهای میشه: حالت «خاموشی» یا «انجماد». تو این وضعیت ممکنه فرد احساس بیحسی، خستگی عمیق، بیانگیزگی یا نوعی جدا شدن از احساساتش رو تجربه کنه. انگار بدن و ذهن میگن: «دیگه نمیتونم بجنگم، پس فقط خاموش میشم تا دوام بیارم.» این واکنش در واقع یک مکانیسم دفاعیه؛ تلاشی برای محافظت از فرد وقتی فشارها بیش از حد طولانی و سنگین شدند.
@Psychologymahh
🪴چجوری دوپامین رو به شکل سالم افزایش بدیم؟
همونطور که در تحقیقات بهروز روانشناسی و علوم اعصاب هم تأکید میشه، چیزهایی که برای بدن و روانمون خوبند، اغلب برای سیستم دوپامین هم مفیدند. ورزش منظم، حتی اگه در حد پیادهروی تند روزانه باشه، یکی از پایدارترین راهها برای تنظیم هورمون دوپامینه؛ فعالیت بدنی هم مغز رو تحریک میکنه، هم سیستم استرس رو متعادل میسازه. خواب کافی و منظم، یکی دیگه از پایههای اساسیه، بیخوابی مزمن یکی از دشمنای اصلی دوپامین محسوب میشه و تو کاهش تمرکز و انگیزه نقش داره. تغذیهای که پروتئین کافی دارن، ویتامینهای گروه B، آهن و منیزیم رو شامل میشه، مواد اولیه تولید دوپامین رو در اختیار بدن میذاره. از طرف دیگه، روابط انسانی امن، گفتوگو، صمیمیت، حس تعلق به جمع و حمایت اجتماعی باعث افزایش دوپامین بهصورت طبیعی میشن. مغز انسان اجتماعی طراحی شده و بخش مهمی از پاداشهاش در ارتباط با دیگران فعال میشه. یادگیری مهارتهای جدید و شکستن اهداف بزرگ به چند قدم کوچک و قابل انجام، باعث میشه مغز در هر مرحله رسیدن به یک مرحله کوچک، یک پاداش دوپامینی دریافت کند و انگیزه ادامه مسیر حفظ بشه. در کنار اینها، کاهش وابستگی به افزایشهای ناسالم دوپامین مثل چرخیدن بیهدف در شبکههای اجتماعی، پرخوری هیجانی، خریدهای ناگهانی و رفتارهای اعتیادی، کمک میکنه که مدار پاداش دوباره نسبت به لذتهای طبیعی حساس بشه.
@Psychologymahh
🩻در سطح جسمی، دوپامین برای حرکت طبیعی بدن ضروریه. تو بیماری پارکینسون، سلولهایی که دوپامین تولید میکنن تو ناحیهای از مغز به نام جسم سیاه (substantia nigra) از بین میرن و نتیجه اون لرزش، کندی حرکت و مشکلات تعادله. یعنی اختلال در یه مسیر دوپامینی میتونه مستقیم روی راه رفتن و کنترل حرکات تأثیر بگذارد.
🧠در سطح روانی، دوپامین همون چیزیه که «انرژی روانی» برای شروع و ادامه کارها رو فراهم میکنه. وقتی تو افسردگی، فرد میگه «هیچ چیز خوشحالم نمیکنه» یا «انگیزه ندارم»، بخش مهمی از ماجرا مربوط به مدارهای دوپامینی و سیستم پاداشه. امروزه میدونیم که فقط سروتونین در افسردگی مهم نیست، بلکه دوپامین هم در تجربه بیلذتی و بیانگیزگی نقش پررنگ داره.
📈در ADHD یا اختلال نقص توجه–بیشفعالی، تحقیقات نشون میده تنظیم نشدن سیگنالهای دوپامینی تو بخشهای پیشانی مغز و مدارهای پاداش، میتونه در بیقراری، حواسپرتی و جستجوی دائمی محرکهای جدید نقش داشته باشه.
🎯در اعتیاد، مواد مخدر و حتی رفتارهای اعتیادآور مثل قمار و استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی، با دستکاری سیستم دوپامین کار میکنن. اونها با ایجاد جهشهای شدید در ترشح دوپامین، مغز رو قانع میکنن که این رفتار «خیلی ارزشمنده» و باید تکرار بشه، و بهمرور مدار پاداش رو از حالت طبیعی خارج میکنن.
در نتیجه، وقتی از «هورمون دوپامین چیه و چه کاری انجام میده» حرف میزنیم، داریم درباره مادهای صحبت میکنیم که اگه خوب تنظیم بشه، به ما انگیزه، تمرکز، لذت و حرکت میده و اگر از تعادل خارج بشه، میتونه تو افسردگی، اعتیاد، ADHD و پارکینسون نقش داشته باشه.
علائم کمبود دوپامین:@Psychologymahh Читать полностью…
▫️کاهش انرژی و بیانگیزگی
فرد احساس میکنه انرژی لازم برای شروع کارها رو نداره و حتی فعالیتهای ساده هم براش سنگین و خستهکننده به نظر میرسن.
▫️از بین رفتن لذت از فعالیتهای روزمره
کارهایی که قبلاً لذتبخش بودن(مثل تفریح، گفتگو یا سرگرمیها) دیگه هیجان یا رضایت خاصی ایجاد نمیکنن.
▫️مشکل تو تمرکز و شروع کارها
تمرکز روی وظایف ساده سخت میشه و فرد مرتب کارها رو به تعویق میندازه یا نیمهکاره رها میکنه.
▫️احساس بیتفاوتی یا پوچی
ممکنه نوعی بیحسی عاطفی، بیتفاوتی نسبت به محیط یا احساس «هیچ چیز مهم نیست» تجربه بشه.
▫️سخت بیدار شدن و بیمیلی به روز جدید
صبحها جدا شدن از رختخواب سخته و شروع روز با حس خستگی و بیحوصلگی همراه میشه.
🔺تداوم علائم در بلندمدت
اگه این نشانهها برای هفتهها یا ماهها ادامه پیدا کنن، میتونن با مشکلاتی مثل افسردگی، اختلالات اضطرابی، فرسودگی شغلی یا پیامدهای اعتیاد مرتبط باشن و نیاز به بررسی تخصصی دارن.
📝یونگ از مفهومی صحبت می کنه به نام روحِ زمانه. از نظر یونگ خیلی از انتخاب های ما نه فقط حاصل ارادهی فردی بلکه پژواک روح زمانه هستند. زمانه ای که بیش از ما تصمیم گرفته چه چیزی خواستنی باشه. ارزش ها، ترس ها، ارزوها و...معیارهایی هستن که فقط در یک زمان خاص طبیعی و بدیهی بنظر میرسن. هر دوره چیزهایی رو مقدس میکنه و چیزهاییو بی ارزش. از نظر یونگ ما فقط در جامعه زندگی نمیکنیم بلکه درون حال و هوای روانی زمانه نفس میکشیم. سبک زندگی (هدف ها و محدودیت ها و آرزوهای ما) تحت تاثیر با همین روح جمعی شکل میگیره. مفهوم روح زمانه به معنای الگوهای عمیق روانی و نمادینی هست تو یه دوره تاریخی به خصوص روی ذهن جمعی انسان ها تاثیر میذاره. یونگ معتقده همانطور که هر فرد دارای ناخودآگاه شخصیه، بشریت هم نوعی ناخودآگاه مشترک به نام ناخودآگاه جمعی دارن.
@Psychologymahh
🪴ورزش یکی از بهترین راهها برای مدیریت استرسه اما وقتی بدن تو استرس شدید و خستگی ناشی از یه فشار بلندمدت قرار داره، ورزش شدید دقیقا برعکس اون چیزیه که بدن نیاز داره و اینجا کاهنده استرس، به عامل استرس بدل میشه. چون بدن ورزش رو هم به عنوان یک استرس فیزیولوژیک میشناسه و هرچی شدت ورزش بالاتر میره، ترشح کورتیزول هم بیشتر میشه. تو این حالت سیستم استرس ما از قبل فعاله و بدنمون مملو از آدرنالین و کورتیزوله و غدد فوقکلیوی به خاطر قرار داشتن تو یه موقعیت پرتنش طولانی، بیش از حد فعال شده. در نتیجه، ورزش شدید به جای کم کردن از این هورمونها اونها رو بیشتر میکنه و اینجاست که کاهنده استرس، عامل استرس میشه. تو یه وضعیت عادی و بدون استرس، این افزایش سطح کورتیزول کوتاهمدت مفیده و بعد از پایان فشار ورزش، سیستم بدن برمیگرده به تعادل خودش. منتهی مشکل از جایی شروع میشه که تو از قبل تو استرسی و سیستم عصبی بیشفعال شده و ریکاوری کافی نداشته. تو این حالت ورزش دیگه یه چالش سالم نیست، فشار روی فشاره و بدنی که توی جنگه با جنگ بیشتر آروم نمیگیره. پس اول باید سیستم عصبیت رو بازتنظیم کنی و بعد شروع کنی به قویتر کردنش. پس وقتی تو این وضعیت هستیم، لازمه بگذاریم بدنمون با انجام دادن ورزشهای کم شدت و تنظیمکننده دوباره خودش رو تقویت کنه و از بهترین راهها برای انجام دادن این کار پیادهرویهای آروم ولی طولانی مدت، همراه با نفس کشیدنهای عمیق شکمیه.
@Psychologymahh
🧨🔔خیلیا اصرار کردن دوباره لینک vip رایگان و بزارم
👈این شانس اونایی بوده ک انلاین بودن
ی بار ی شانس دیگه میدم ب بقیه انلاینیا😉
لینک vip👇✅
/channel/addlist/jZHakzJbmGUwYmRk
🔥🔔پیشنهاد ویژه امشب 👈
محصولات ارگانیک خاص
@organicketo
📚درمان فوبیا در کودکان:
بهترین درمان برای فوبیا در کودکان، مراجعه به یک روانشناس خوبه. روانشناس علاوه بر بررسی شرایط کودک، از جمله سن، وضعیت روانی، روابط و الگو های رفتاری کودک، وجود فوبیا رو تشخیص و برای درمان اون اقدامات لازم رو انجام میده. درمان فوبیا در کودکان به شدت نشانه های فوبیا، علت ایجاد اون، زمان شکل گیری و نحوه مقابله فرد با فوبیا، بستگی داره. روش های درمان فوبی کودکان عبارتند از:
💭درمان شناختی رفتاری برای فوبیا در کودکان
یه روانشناس با رویکرد درمان شناختی رفتاری (CBT)، اقدام به صحبت با کودک می کنه و در صورت لزوم والدین و مراقبین اون صحبت کرده و باور های شکل گرفته در کودک رو تشخیص میده. این افکار و باور ها، نقشی اساسی در درمان فوبیا در کودکان دارن، چرا که این ترس غیر منطقی و غیر معمول، ریشه در نوع تفکر کودک و عامل ایجاد کننده اون داره. بنابراین فرض بر اینه که ترس و فوبیای کودک، با تغییر الگو های فکری و رفتاری غلط و ناسازگار، کاهش پیدا میکنه و در نهایت از بین میره.
💭درمان فوبیای کودک با روان تحلیلی
روان درمانگری که با رویکرد روان تحلیلی کودک کار می کنه، تخصص لازم برای کار با کودکان رو کسب کرده و در طی جلسات درمانی، در پی کاوش چرایی و دلیل شکل گیری فوبیا در کودکان خواهد بود. با شناسایی علت زیر بنایی شکل دهنده فوبیا، قدم بزرگی به سمت درمان برداشته و میشه با رفع عامل تاثیر گذار بر فوبیا که ممکنه عاملی به ظاهر بی ربط با مشکل باشه، اختلال فوبیای کودک رو درمان کرد. رواندرمانگر تحلیلی همچنین با کارهایی مثل بازی با کودک و تحلیل نقاشی اون، میتونه اطلاعاتی رو در مورد ساختار شخصیت کودک پی ببره.
💭خانواده درمانی
از روش های دیگه درمان فوبیا در کودکان، خانواده درمانیه. برای اینکه بشه فوبیا رو درمان کرد، نه تنها کودک بلکه خانواده اون باید مواظب رفتار ها و واکنش های خودشون باشن. افراد خانواده نباید با هدف از بین بردن ترس کودک، ترس اون رو مسخره کنن و اون رو تو شرایطی قرار بدن که از اون میترسه. مثلا اگه یه کودک از ارتفاع می ترسه، نباید اون رو به اجبار در شرایطی که دارای ارتفاع بوده برد و اون رو تشویق به نگاه کردن به پایین کنن. اینکار فقط ترس و فوبیای کودک رو شدت می بخشه و کودک رو در حالت بسیار ناخوشایندی قرار میده.
💭دارو درمانی
در صورتی که شدت علائم کودک زیاد شده یا حملات وحشت زدگی در اون رخ بده، برای مدیریت علائم فوبیا در کودک لازمه که برای مصرف دارو های مناسب اقدام بشه. برای درمان فوبی کودکان، میشه با مراجعه به یک روانپزشک از دارو های ضد اضطراب، مانند آلپرازولام و لورازپام یا دارو های ضد افسردگی مانند سیتالوپرام و اس سیتالوپرام استفاده کرد.
داروهایی که کودکان می تونن برای درمان فوبیا مصرف کنن، باید با تجویز روانپزشک بوده باشه و مصرف سرخود دارو های روانپزشکی خطرات جدی برای سلامت کودک، به همراه خواهد داشت.
@Psychologymahh
📌علائم فوبیا در کودکان:
فوبیا در کودکان دارای نشانه های گوناگونیه که کودکان در مواجهه با عامل ایجاد کننده ترس، ممکنه دو یا چند نوع از اونها رو نشون بدن. آگاهی از نشانه های فوبیا کودکان به دیگران و به خصوص والدین اونها کمک می کنه تا در صورت مشاهده ترس شدید کودک، برای رفع اون اقدامات مناسب رو انجام بدن و سعی نکنن تا با روش هایی مثل نزدیک کردن اجباری کودک به عامل فوبیا یا تلاش برای تجربه اون، ترس کودک رو از بین ببرن.
◽️مهمترین علائم فوبیا در کودکان عبارتند از:
افزایش ضربان قلب، جیغ کشیدن، تعریق و لرزش دست یا بدن، فرار کردن، گریه و بی قراری شدید، تنگی نفس، چسبیدن به والدین، احساس خفگی، درد یا ناراحتی قفسه سینه، ناراحتی و درد معده (دل درد)، احساس سرگیجه یا ضعف، ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن و ترس از مردن.
◽️انواع فوبیا در کودکان:
ترس شدید و اضطراب آور، میتونه منجر به شکل های متفاوتی از اختلالات اضطرابی و فوبیا بشه که هر کدوم ویژگی خاص خودشون رو برای تشخیص گذاری دارن و آشنایی با اونها، باعث تشخیص درست اختلال فوبیا در کودکان میشه.
◽️از انواع فوبیا در کودکان میشه موارد زیر رو نام برد: فوبیای دندانپزشکی، فوبیا و ترس از حیوانات، فوبیای میکروب، فوبیای تاریکی، فوبیای آمپول، فوبیا و ترس از خون (هموفوبیا)، فوبیا و ترس از ارتفاع (آکروفوبیا)، فوبیا و ترس از رعد و برق (آسترافوبیا)، فوبیای صدای بلند و فوبیای آب.
1⃣فوبیای دندانپزشکی:
بعضی کودکان فوبیای دندانپزشکی دارن و هر زمان که تو محیط دندانپزشکی قرار می گیرن، گریه میکنن و ممکنه روی صندلی دندانپزشکی بی قراری کنن. این کودکان معمولا یه خاطره دردناک و آزار دهنده از محیط دندانپزشکی داشته یا به دلیل ترسوندن کودک از دندانپزشکی توسط دیگران، دچار فوبیای دندانپزشکی شدن.
2⃣فوبیای حیوانات و حشرات در کوکان:
یکی از رایج ترین انواع فوبیا در کودکان، فوبیای حیوانات و حشرات (آنتوموفوبیا) هست. کودکان معمولا از حیواناتی می ترسن که دیگران و بخصوص خانواده، اونها رو خطرناک و ترسناک جلوه میدن. کودکانی که در خانواده خودشون با یه حیوون خونگی مثل سگ بزرگ شده باشن، به میزان کمتری دچار فوبیای حیوانات میشن.
3⃣فوبیای میکروب:
فوبیای میکروب در کودک، باعث میشه تا اونها نسبت به بیمار شدن به واسطه آلودگی های محیطی، احساس ترس و نگرانی زیادی تجربه کنن. از همین رو ممکنه دچار اضطراب و اختلال وسواس کودکان بشن و نتونن تو محیط های عمومی، احساس راحتی داشته باشن. این ترس از میکروب می تونه شدید بشه و در صورت عدم درمان فوبی کودک، تا بزرگسالی ادامه پیدا کنه.
4⃣فوبیای تاریکی:
از انواع دیگه فوبیا در کودکان، میشه فوبیای تاریکی رو گفت که در اون کودک از محیط های تاریک، ترس زیادی داشته و موقع قرار گرفتن تو محیط های تاریک، احساس می کنه که موجودات ترسناک به اون حمله میکنن و معمولا نمیتونن تنهایی بخوابن. فوبیای تاریکی در کودکان میتونه در نتیجه رفتار های بد والدین مثل تنها گذاشتن کودک تو تاریکی برای تنبیه کردن اون ایجاد بشه.
@Psychologymahh
گاهی ما زیادی میبخشیم، زیاد محبت میکنیم، تا مطمئن بشیم که ترک نمیشیم. اما خوبه از خودمون بپرسیم چقدر از این مهربانی از ترس تنهایی میاد و چقدر از انتخاب آزادانه. همه محبتها سالم نیستن؛ بعضیهاشون نقابِ اضطراب دارن.
@Psychologymahh
آدمی که فکر میکنه هیچ نیازی به تغییر نداره، خیلی وقتا بیشتر از همه از روبهرو شدن با خودش میترسه. رشد روانی از جایی شروع میشه که آدم بتونه ناکامل بودنشو بدون تحقیر کردن خودش ببینه.
@Psychologymahh
با هر نفس، مرگ را که همواره در کمین ماست پس میزنیم. اما در نهایت مرگ پیروز میشود زیرا با تولد، مرگ سرنوشت ما شده است و با قربانی خود تنها برای مدت کوتاهی پیش از بلیعدنش بازی می کند. ما تا آنجا که امکان دارد با اشتیاق وافر و نگرانی بسیار به زندگیمان ادامه میدهیم، درست مانند وقتی که با تمام توان خود در حباب صابونی میدمیم، درحالی که میدانیم خواهد ترکید.
-آرتور شوپنهاور
@Psychologymahh
سلامی دوباره بعد از مدت ها🤍
امیدوارم همگی در سلامت باشین. اگه اینترنت به روال عادیه خودش ادامه بده فعالیت کانالو مجدد شروع میکنیم✨🌱
🏅☘یک فرصت تحول و رشد برای تو
برای شروع یک سال جدید
💎با بهترین های تلگرام همراه شو
👇👇👇👇
/channel/addlist/SvIYV06NuJI5Mjlk
🎁پیشنهاد ویژه :
👈تنهاباتو ،جایی که آهسته صداشون در میاد
@tanhabato_ir
در بحرانهای طولانی، خطر فقط اتفاقهای بیرونی نیست؛ فرسوده شدن درون ما هم هست. انرژی روانی ما محدوده. اگر اون رو صرف نگرانی دربارهی چیزهایی کنیم که هیچ کنترلی روشونن نداریم، چیزی برای تصمیمهای مهم باقی نمیمونه. نقش ما مدیریت این منبع محدوده؛ اینکه بدونیم کجا باید درگیر بشیم و کجا باید از خودمون محافظت کنیم.
@Psychologymahh
💠هر روانشناسی به یه همچین فولدری احتیاج داره که پر باشه از فیلمهای آموزشی، مقاله و ابزارهای مورد نیاز.
💠این فولدر کلی ویدئو و فایلهای آموزشی در حوزههای مختلف روانشناسی داره و کلی اطلاعات مفید و فرصتهای شغلی بهتون میده
💠فقط کافیه دکمهی ADD رو بزنید و این فولدر تخصصی رو در تلگرام خود ذخیره کنی 👇
/channel/addlist/deS2-n2wE-BlMWQ0
و با معرفی کانال ویژه:
⭕️آزمون Duolingo جایگزین تافل و آیلتس
👇👇
@Duolingo_Englishtest
آنچه انسان ها را از پا در میآورد رنج ها و سرنوشت نامطلوبشان نیست بلکه بی معنا شدن زندگی است که مصیبت بار است و معنا تنها در لذت و شادمانی و خوشی نیست، بلکه در رنج مرگ هم میتوان معنایی یافت.
-ویکتور فرانکل
@Psychologymahh